Propositie

Voor het uitwerken van proposities zijn veel modellen. Een beetje googlen op innovatie, new business en propositie en je hebt honderd mogelijkheden. De vraag is of het allemaal even nuttig is. En om die vraag te beantwoorden is het vooral belangrijk om te kijken in welke fase je zit en wat past bij je organisatie. Een propositie maken lukt uiteindelijk wel maar kun je hem ook realiseren?

Wat betreft de fase waarin je zit. Het kan zijn dat je al een aantal concepten hebt liggen. In dat geval is het vooral goed om te kijken of en hoe de concepten zijn getoetst. Heb je marktonderzoek gedaan? Of hebben een aantal klanten al een eerste versie getest? Wat waren de inzichten? En is het product dan wel de dienst het antwoord op die inzichten? In sommige gevallen kan het (toch nog) goed zijn om een business model canvas in te vullen.

Het business model canvas is met name erg geschikt als je al een eerste idee hebt. Het geeft een goed beeld van wat je precies gaat doen, voor wie je dat gaat doen en hoe je dat gaat doen. Ideaal dus om je idee te staven en concreet te maken. Stel dat je idee al erg concreet is, dan kun je nog een OGSM maken. Dit is een businessplan op één A4-tje. Hiermee kun je een kwalitatief doel stellen (objective) en kwantitatieve goals benoemen. Hiermee maak je duidelijk wat je gaat doen maar ook hoe je het gaat doen (strategie en measures).

Maar goed, dat is al super concreet. Het kan ook zijn dat je nog ideeën moet gaan genereren. Hiervoor is niet altijd voldoende tijd tijdens de dagelijkse gang van zaken. Nog even los van of je dan de rust hebt om tot goede concepten te komen. Een brainstorm met geeltjes is weer wat doorgezaagd. Vaak helpt het om iemand van buitenaf te vragen die wat nieuwe energie brengt. Of de juiste pizza. Of beiden. Zorg in ieder geval dat concepten aansluiten op concrete fricties. En schrijf de fricties ook uit. Het is vaak het moment waarop je beseft dat een idee goed is of luchtfietserij.

Tot slot zal ik ook mijn bijdrage in dit verhaal concreet maken. Ik ben niet degene die bovengenoemde modellen heeft bedacht. En ik ben ook geen trainer of sessiebegeleider met een eigen methode. Ik heb gewoon veel ervaring en veel aan concepten gewerkt. Die ervaring neem ik mee. Wat ik dus kan bieden is als volgt:

  • Het uitwerken van fricties en inzichten in concepten
  • Het kwalitatief toetsen van concepten bij klanten
  • Het invullen van een business model canvas
  • Het concreet maken van vervolgstappen in een OGSM
  • Het uitwerken van een whitepaper voor een nieuw concept

Of een combinatie van bovenstaande zaken. Dit kan voor een afdeling, business unit, organisatie of ondernemer. Dit maakt niet zoveel uit. Ik kan schakelen op verschillende niveaus. In sommige gevallen zal het betekenen dat we nog wat extra powerpoints uitwerken om langs het management of de directeur te gaan.

Hoe we het organiseren hangt af van hoe ver en concreet je concepten zijn. Afhankelijk daarvan kunnen we wat sessies plannen. Ik geloof niet in hele dagen reserveren. In een paar uur kun je al heel veel doen. En soms is twee uur voldoende en is het gewoon een sanity check; heb je aan alles gedacht?

Zin(vol) om een keer te sparren? Neem gerust contact op!