Dit is een openingszin die vaak wordt gebruikt bij colporteren. Geen idee waarom dit een populaire zin is geworden, want het is bepaald geen goede start van een verkoopgesprek. Eigenlijk zeg je direct dat verkoop ‘fout’ is en dat je voor iets anders komt. Het probleem is echter, dat de meesten wel degelijk voor een ‘transactie’ komen, dus dat je gaandeweg het gesprek toch naar een abonnement of donatie wordt gevraagd, waar je bewust dan wel onbewust geen zin meer in hebt na die openingszin.
Bij verkoop is op de juiste manier verbinding maken essentieel. Bij cold calling beginnen verkopers ook wel eens met: “stoor ik?” of “hoe gaat het?”. Ook niet handig, wat mij betreft, want dit vraag je aan vrienden of bekende zakenrelaties maar niet in een eerste contact met iemand die je nog niet kent. Of je stoort kun je aan de ander laten en vaak stoor je wel als je een onnozele vraag stelt.
Wat mij betreft is een goede openingszin open, eerlijk en duidelijk. Het moet duidelijk zijn waarom je contact opneemt, wat je in eerste instantie wilt bereiken en waarom dit jou zou helpen. Dan zijn je intenties direct duidelijk. Vervolgens krijg je (altijd) een reactie waarop je vragen kunt stellen en het gesprek kunt aangaan. En eerlijk is eerlijk, dat start niet altijd positief maar hierin kun je ook kleine successen boeken. Dat je op een ander moment terugbelt, dat je een collega gaat benaderen, dat je een ander bedrijf gaat proberen. Het vraagt een dikke huid, doorzettingsvermogen en opportunisme.
Als je data(bestand) en voorbereiding goed is, dan kom je met de juiste vragen, interesse en nieuwsgierigheid altijd tot een gesprek en minimaal aan nieuwe informatie. Vraag wat iemands topprioriteit is, waar iemand van wakker ligt, wat er dit jaar anders gaat dan voorgaande jaren, wie de grootste concurrenten zijn, wat hun onderscheidend maakt. Het is oprecht interessant en vaak volgt de rest dan vanzelf. Dus mocht je tegen een telefoontje opzien, of niet goed weten hoe te beginnen, wees dan open, eerlijk en duidelijk. Denk vooraf na over wie je gaat spreken, wat je wilt bereiken en leg gewoon uit waarom je contact opneemt. Het zal gegarandeerd meer opleveren dan “niet schrikken” of “stoor ik”.